Flux 2 – Valencia

Erasmus+ learning programme for group activities

Project code: 2024-1-RO01-KA121-SCH-000208123

Proiect de acreditare ERASMUS+ SCH

2023-1-RO01-KA120-SCH-000169405

Project code: 2024-1-RO01-KA121-SCH-000208123

FLUX 2 – Mobilitate de grup

Număr de elevi: 8 (6 elevi din ciclul gimnazial și 2 elevi din ciclul liceal)

Număr de elevi beneficiari de sprijin de incluziune: 3

Număr profesori însoțitori: 2

Durata: 5 zile de activitate, 7 zile de mobilitate (23 februarie – 1 martie 2025)

Locație: Valencia, Spania

Școala gazdă: Colegiul Concha Espina

Elevii s-au aflat la prima participare într-o mobilitate ERASMUS+ SCH. Activitățile desfășurate au vizat următoarele obiective, așa cum sunt ele enunțate în Planul Erasmus al proiectului de acreditare:

O1. Îmbunătățirea rezultatelor școlare prin dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor și profesorilor în următorii 5 ani;

O2. Dezvoltarea competențelor din spectrul cetățeniei active, asumarea valorilor europene, dialog intercultural în următorii 5 ani;

O4. Dezvoltarea unui comportament responsabil pentru 70% din elevii și profesorii comunității noastre față de mediu în următorii 5 ani;

Premergător mobilității, cei 8 elevi au beneficiat atât de pregătire lingvistică pe platforma OLS, cât și de pregătirea culturală.

Am fost găzduiți, cu multă amabilitate, de Colegiul Concha Espina din Valencia, școală acreditată pentru proiecte ERASMUS+.

Pe parcursul a cinci zile, am participat la activități care au stimulat interesul elevilor și al cadrelor didactice însoțitoare pentru diversele modalități de integrare creativă și eficientă a tehnologiilor digitale în procesul de învățare. În egală măsură, elevii au avut ocazia să observe cultura școlară din colegiul gazdă, cultură orientată spre educația prin valori, dezvoltarea de competențe pentru viață, competențe sociale, respectul pentru fiecare individ și pentru mediu. Comunicarea în limba engleză le-a permis să facă un schimb de idei eficient cu elevii Colegiului Concha Espina, să își facă prieteni noi și să descopere aspecte legate de cultura spaniolă.

Programul activităților

Ziua 1

Activitatea 1. Primirea și vizitarea școlii gazdă.

Ghidați de Ana Mañes, profesor de informatică și arte la Colegiul Concha Espina și coordonator al proiectelor ERASMUS+, am vizitat școala și am făcut cunoștință cu elevii și profesorii școlii. Cu acest prilej, am marcat Liceul Tehnologic Economic ”Nicolae Iorga”, municipiul Pașcani și România, pe harta noilor relații stabilite între școala gazdă și alte școli europene.

Activitatea 2. Educație fizică. Jocuri tradiționale spaniole.

Jocul de colpbol, specific zonei valenciene, a facilitat integrare cu ușurință a elevilor români în grupul elevilor spanioli.

Activitatea, coordonată de profesorul Francisco José Gómez Villaescusa, directorul colegiului, i-a învățat pe elevii noștri despre egalitate și integrare, fiecare membru al echipei având aceeași importanță în joc.

Activitatea 3. Laborator audiovizual. Realizarea unui podcast.

Tema activității a fost centrată pe alegerea unei personalități aparținând culturii naționale sau universale căreia elevii ar dori să-i ia un interviu pentru realizarea unui podcast. Schimbul de idei le-a permis elevilor români și spanioli să se cunoască, să-și exerseze competențele de comunicare în limba engleză și să descopere valorile sociale și europene comune ale celor două tări.

Ziua 2

Activitatea 4. Mentorat. Mediul. Provocări.

Activitatea, având ca scop principal cele mai bune practici privind mediul, s-a axat pe identificarea unor soluții la câteva provocări ale societății umane legate de protejarea și conservarea mediului: transportul și poluarea, risipa alimentară, gestionarea eficientă a deșeurilor de plastic și a resurselor de apă. Elevii români au fost integrați în echipele formate de elevii clasei 3A cu care au realizat prezentări în CANVA, răspunzând unei provocări primite prin tragere la sorți. Astfel, ei au avut ocazia să identifice problemele comune cu care se confruntă cele două țări în domeniul protejării și conservării mediului și a resurselor naturale și să ofere soluții aplicabile la nivelul comunității europene.

Activitatea 5. Tehnologie și digitalizare. Proiecte 3D în Tinkercad.

Tinkercad este una din platformele educaționale care oferă elevilor posibilitatea de a-și valorifica competențele digitale, integrând și alte competențe cheie precum competențele matematice, de analiză și gândire critică, din domeniul artelor. Alături de elevii clasei 3B, ei au proiectat după o schiță dată, carcasa unei lanterne.

Activitatea 6. Ora de spaniolă. Jocuri de integrare.

Ora de spaniolă i-a familiarizat pe elevi cu vocabularul uzual al limbii, vocabular utilizat într-o conversație de zi cu zi. Prin jocuri diverse, ei au descoperit muzicalitatea acestei limbi aflată pe aceeași ramură cu limba română în copacul evoluției limbilor vorbite în întreaga lume.

Ziua 3

Activitatea 7. Excursie la  San Miguel de los Reyes

Vizita la Mânăstirea San Miguel de los Reyes a fost una din ocaziile în care, alături de colegii din școala gazdă, elevii noștrii au descoperit fascinanta istorie a Spaniei și a zonei valenciene.  Una din sălile mânăstirii a fost gazda atelierului de lucru în care elevii au învățat să utilizeze tehnica cianotipiei pentru a realiza fotografii.

Ziua 4

Activitatea 8. Competiție sportivă în parcul Rambleta

Parcul Rambleta a fost spațiul în care copiii au învățat despre toleranță, empatie și înțelegerea nevoilor pe care le au copiii aflați în dificultate. Cuvântul ”respect” a primit azi o încărcătură emoțională deosebită, pentru că fiecare dintre noi merită respect, indiferent de situația în care ne aflăm.

Ziua 5

Activitatea 9. Tehnologie și digitalizare. Proiectarea și programarea dispozitivelor electronice cu Arduino.

Una din cele mai apreciate activități datorită caracterului practic, a fost desfășurată în laboratorul de tehnologii al școlii gazdă. Elevii noștri au descoperit cum se îmbină practic o temă de fizică (circuite electrice și componente de circuit) și o temă de tehnologie în care au utilizat diferite materiale pentru a realiza practic circuitul electric al unei lanterne.

Activitatea 10. Tehnologie și digitalizare. Robotică cu mickey makey și microbit:.

Cum te joci ”de-a doctorul”? Cu mickey makey și Scratch. Împreună cu colegii spanioli, elevii noștri au programat, au învățat despre conductori și izolatori electrici și, nu în ultimul rând, despre cum munca în echipă la un proiect te poate ajuta să înțelegi lumea din jurul tău.

Metodele utilizate pe parcursul orelor au fost diverse: lucru în grup, jocuri și activități de spargere a gheții, prezentări, jocuri de echipă, activități de joacă non-competitive, activități de cooperare.

La finalul mobilității, elevii au primit, ca recunoaștere a competențelor dobândite, certificate de participare.

Fiecare zi de mobilitate a fost îmbogățită de vizitele la obiective turistice din Valencia care ne-au dezvăluit bogăția culturală și spirituală a Spaniei.


Evaluarea impactului pe care l-a avut mobilitatea asupra participanților a fost realizată prin aplicarea unui chestionar de feedback. Experiența a fost descrisă ca fiind inedită și plină de surprize, elevii noștri apreciind interacțiunea excelentă cu elevii și profesorii școlii gazdă. De asemenea, elevii și-au exprimat opțiunea de a împărtăși această experiență și prin activități practice desfășurate împreună cu colegii din școală dar și promovarea prin dialog cu colegii și profesorii a valorilor europene comune identificate în timpul mobilității.

Rezultatele chestionarului pot fi vizualizate mai jos.

Un feedback pozitiv a fost primit și din partea părinților care au apreciat oportunitatea oferită copiilor de programul ERASMUS+ de a cunoaște un alt timp de sistem educațional .


”Experiența din Spania a fost una de neuitat – am descoperit o cultură caldă și primitoare, am legat prietenii internaționale și am învățat lucruri valoroase într-un mod plăcut și diferit de școala obișnuită.”

Prima săptămână de școală ce a urmat mobilității, a fost dedicată diseminării experienței ERASMUS+ în rândul colegilor de clasă. Ea a fost urmată de activități practice desfășurate la nivelul claselor gimnaziale și liceale pe teme alese de elevii participanți la mobilitate.