CONTEXT
Cel de al doilea Raport anual privind starea mintală a lumii (MSW) întocmit de SapiensLab în 2022 arată că la nivel global se constată o scădere a bunăstării psihologice a oamenilor în general și a copiilor, în particular. La nivelul elevilor, datele PISA 2022 arată că indicatorul referitor la starea de bine psihologică a elevilor, definită și ca bunăstare psihologică (OECD, 2017), a scăzut cu 0,3 puncte în ceea ce privește media satisfacției cu viața, în comparație cu anul 2018. Conform datelor Organizației Mondiale a Sănătății, 1 din 7 adolescenți se confruntă cu o afecțiune psihică, printre care se numără depresia, anxietatea și tulburările de comportament.
În România, potrivit unei scurte radiografii a UNICEF, publicată în septembrie 2022, sănătatea mintală a copiilor și adolescenților este mult mai afectată decât cea a copiilor din alte țări, datele arătând că 33% dintre adolescenții cu vârste între 11 și 15 ani se simt triști de mai multe ori pe săptămână, față de o medie de 13% în cele 45 de țări incluse într-un studiu al OMS. Datele UNICEF (2022) dar și cele ale Organizației Salvați Copiii (2010) sugerează că până la 15-20% dintre copiii și adolescenții din România suferă de anxietate.
Toate aceste date relevă creșterea problemelor de externalizare (ex: de control al impulsurilor, de conduită) și internalizare (ex: depresie, anxietate) în rândul copiilor și adolescenților, care se dezvoltă în contextul nivelului scăzut al satisfacției cu viața (conceptualizată ca indicator cognitiv al bunăstării subiective), ce are consecințe asupra echilibrului afectiv (conceptualizat ca indicator afectiv al bunăstării subiective).
În acest context îngrijorător, ne propunem să dezvoltăm un proiect inovator, de anvergură, care, printr-o strategie holistică de optimizare a funcționalității psiho-afective, de dezvoltare a culturii emoționale și consolidare a sănătății psihice a actorilor educației, să se focalizeze pe următoarele dimensiuni:
● dezvoltarea profesională și socio-emoțională a cadrelor didactice și reprezentanților managementului UIP și abilitarea acestora de a implementa strategii de psiho-educație care să faciliteze bunăstarea psiho-socială a elevilor;
● extinderea și consolidarea ofertei curriculare care susține dezvoltarea personală a elevilor, printr-o curriculă pe tematica bunăstării psihologice a elevilor și activități de predare-învățare-evaluare ale disciplinelor din trunchiul comun desfășurate în afara spațiului clasei/școlii;
● creșterea gradului de bunăstare psiho-socială a elevilor, ca beneficiari finali ai proiectului, prin implementarea unui program comprehensiv psiho-educațional.
PARTENERI
PRINCIPII
Pentru atingerea obiectivelor proiectului, la nivelul parteneriatului se vor respecta următoarele principii:
● Transparență: părțile implicate vor asigura circularea și accesul tuturor celor implicați în activitățile proiectului.
● Participare: atât în cadrul elaborării cererii de finanțare, cât și în procesele de implementare, evaluare și calibrare a resurselor.
● Fundamentare pe baza dovezilor: activitățile vor fi bazate pe date concrete fundamentate pe studii validate științific și documente
asumate.
● Inovare: principiul inovării este un principiu de proces, rezultat și efect, astfel încât elemente precum promovarea și susținerea soluțiilor noi, gândirea și practicile creative și transformative, dar și susținerea abordărilor care implică colaborarea între instituții și beneficiari, fundamentează procesul de transformare a școlilor partenere.
OBIECTIVE
Obiectivul general: Îmbunătățirea rezilienței instituțiilor implicate, în vederea promovării unei culturi a bunăstării psiho-sociale în mediul școlar, care să se adapteze nevoilor identificate ale indivizilor și provocărilor la nivel instituțional, ținându-se cont atât de perspectiva elevilor și profesorilor, cât și de cea a experților.
Obiective specifice:
OS1. Încurajarea organizațiilor partenere să-și îmbunătățească relevanța și calitatea activităților lor, să își sporească capacitatea de a opera în comun, prin elaborarea de noi practici și metode, precum și prin partajarea și confruntarea ideilor;
OS2. Consolidarea dialogului structurat în vederea elaborării și pilotării unui program complex de promovare a unei culturi a bunăstării psihosociale la nivelul cadrelor didactice și elevilor din instituțiile școlare partenere;
OS3. Creșterea la nivel de beneficiari a bunăstării psiho-sociale.
GRUP ȚINTĂ
- Personal care este implicat în managementul unităților de învățământ preuniversitar (ISCED 0-5) cu statut de școală-pilot;
- Personal didactic, didactic auxiliar din învățământul preuniversitar (ISCED 0-5) cu statut de unitate-pilot;
- Elevi/Preșcolari ai unității de învățământ eligibilă cu statut de unitate-pilot.